Belangrijke data / Even voorstellen / Algemeen / Thema / Vreedzame School / Natuur / In de buurt / Tot slot
BELANGRIJKE DATA
Maandag 6 maart - (deze week) Rapportgesprekken groep 3 t/m 7
Maandag 3 april - Buitenlesweek
Dinsdag 4 april - Nationale Buitenlesdag
Woensdag 5 april - Paasontbijt
Vrijdag 7 t/m maandag 10 april - Goede Vrijdag en Pasen, alle kinderen vrij
Maandag 17 april - (deze week) Oudergesprekken groep 2
Dinsdag 18 en woensdag 19 april - Centrale Eindtoets groep 8
Donderdag 20 april - Sportdag/Studiemiddag, alle kinderen 's middags vrij
24 april t/m 5 mei - Meivakantie
EVEN VOORSTELLEN
Welkom op de Augustinus!
De afgelopen periode heeft onze school weer een aantal kinderen mogen verwelkomen.
Groep 1/2A: Rylee
Groep 1/2B: Mateo
Groep 1/2C: Gijs en Ivy
Groep 3: Liya
ALGEMEEN
Interim IB
Graag informeer ik u over de voortgang met betrekking tot de opvolging Intern Begeleider. Na de voorjaarsvakantie starten we met een tussentijdse oplossing. Sanne Floris en Marianne Bruning van het bureau Zien in de Klas, klik hier, gaan gezamenlijk als interim-IB de taken op zich nemen. Zij zijn ervaren IB-ers. Sanne start 9 maart en Marianne 3 april. In de tussentijd blijft de vacature uitstaan en voeren wij gesprekken met kandidaten. U kunt de vacature natuurlijk via de ASKO link, klik hier, in uw eigen netwerk of social media delen.
Studiedag
Het team heeft tijdens de studiedag van 15 februari met elkaar gekeken naar de schoolopbrengsten van de middentoetsen en we zijn heel tevreden. We zijn bijvoorbeeld trots op de schoolbrede resultaten bij Begrijpend Lezen. Veel lezen en plezier in lezen is iets wat we met elkaar bij onze kinderen moeten blijven stimuleren. Voorlezen en samenlezen is zelfs voor oudere kinderen super belangrijk en leuk! We lezen veel op school maar het is ook thuis het proberen waard! Home (bibliotheekwaterland.nl)
Aardbeving De afgelopen weken zijn we getuige geweest van de verschrikkelijke gevolgen van de aardbeving die Turkije en Syrië heeft getroffen. De ASKO heeft collega’s, leerlingen en ouders, waarvan familie, kennissen en vrienden leven in deze regio’s. Zij zijn direct getroffen door de gevolgen van de aardbeving. Wij leven mee met deze collega’s, leerlingen en ouders. Voor de nationale actie Giro 555 klik hier.
Filmpje Augustinus Mediawegwijs
Er is door het team van Mediawegwijs een promofilmpje over de Augustinus gemaakt. Klik hier voor dit informatieve en leuke filmpje.
Ouderraad (OR) - Traktaties bij feesten
Nu er steeds meer aandacht is voor gezonde voeding en wat voeding precies betekent voor individuen, zien wij een toename van het aantal leerlingen met een allergie en/of dieetwens. Aangezien wat wel en niet mag soms heel nauwkeurig is en dit vraagt om maatwerk per persoon, en daarnaast voor de OR vanuit privacy overwegingen niet inzichtelijk is met wie of wat ze rekening moeten houden, is het voor de OR onmogelijk geworden om (voldoende) alternatieven te leveren voor hapjes en drankjes tijdens de activiteiten die zij organiseren.
Daarom vragen we de ouders om voor de activiteiten zelf een passend alternatief aan te dragen en/of te kopen. De kosten hiervoor kunnen dan uiteraard gedeclareerd worden (bonnetje bewaren) bij de OR. Het gaat om de volgende activiteiten, hapjes en drankjes:
· Sponsorloop: appel
· Sporttoernooi/schaatsen: pakje drinken + reep/ gevulde koek
· Sinterklaas: zakje snoep (pepernoten, schuimpjes, tumtum)
· Avondvierdaagse: waterijsje
· Schoolreis: ontbijtkoek, snoepjes
· Sportdag (soms): waterijs
· Pasen: paaseieren
· Zomerfeest: ijs, (vega)hotdogs, limonade
Voorafgaand aan de activiteit kunnen de alternatieve hapjes of drankjes op school ingeleverd worden met hierop de naam en groep van het kind. Mocht een van de ouders met een kind met een allergie het leuk vinden hier een coördinerende rol in te vervullen, is dat natuurlijk ook een optie. Deze enthousiasteling kan zich dan melden bij de OR. Uiteraard zal dan gekeken moeten worden hoe met het privacy aspect omgegaan kan worden.
Sponsorloop
In de voorjaarsvakantie wordt de langverwachte uitkijktoren met uitzicht over de Gouwe Plek, geplaatst. De toren is gedeeltelijk met sponsorloopgeld betaald. De OR gaat dit jaar nieuwe schooltenues van het sponsorgeld voor de school regelen. Deze worden aangeschaft van het geld dat de kinderen in oktober van dit schooljaar hebben opgehaald (bijna €8000,-). Het goede doel, het leefkringhuis in Amsterdam Noord ontvangt zoals gebruikelijk de helft van dit bedrag.
IN DE KLASSEN
Knutselles in groep 6
In groep 6 heeft "juf" Cassidy een knutselles gegeven. De opdracht was om je huisdier of een verzonnen dier te maken. De les was een groot succes en was enorm leuk. Het prachtige eindresultaat is ‘live’ te bewonderen voor het lokaal van groep 6.
Rots en Water groep 6
In groep 6 krijgen onze leerlingen altijd een training Rots & Water. We vinden dit als school een waardevolle invulling om op deze wijze extra aandacht te geven aan de sociale vaardigheden van de kinderen in situaties waarin het wel eens lastig voor hen is.
De training richt zich op bewustwording van de eigen kracht en mogelijkheden van ieder kind en het vermogen om met andere kinderen samen te leren spelen, werken en leven.
Op vrijdag 3 februari heeft groep 6 de training afgesloten met het traditiononele plankje doorslaan. Ouders waren uitgenodigd om de open les en dit spannende momentbij te wonen.
LEZEN
Nationale Voorleesdagen 2023
Met veel enthousiasme heeft groep 8 dit jaar voorgelezen aan de groepen 1 en 2. De kinderen van groep 8 hadden zelf vooraf een prentenboek uitgezocht en het voorlezen voorbereid. De kinderen van groep 1 en 2 vonden het een echt feestje!
THEMA - EEN EIGEN PLEK
Binnen dit thema is er in de verschillende bouwen aan de thema's gewerkt: Ziek zijn, Bouwen maar, Stadmakers en Altijd onderweg.
Stadmakers
In de groepen 5-6 ging het over steden. Om het ontstaan van de huidige steden te begrijpen zijn we een kijkje gaan nemen in de Middeleeuwen. Kinderen hebben gelezen, getekend en geschreven over steden in de Middeleeuwen.
In het thema 'ik ben ziek' hebben wij het in de klas gehad over wanneer je je eigenlijk goed voelt.
Dan poep en plas je goed en doen je organen het dus ook goed. Als je ziek bent, zitten er verkeerde stofjes in je lichaam, die het lichaam eruit wil hebben. We hebben een torso geleend van Emilia's opa, waar wij de organen uit kunnen halen en het boek 'Pretpark de Poepfabriek' gelezen. Zo konden wij zien welke weg je eten en drinken eigenlijk aflegt.
DE VREEDZAME SCHOOL
Afsluiting blok 3
Groep 3 mocht dit blok een afsluiting organiseren voor ouders. En dat is gelukt!
Ieder groepje heeft een presentatie gegeven over een onderwerp dat in dit blok aan bod kwam. Dit waren onderwerpen als het hebben van een meningsverschil, dat je verschillende gezichtspunten kan hebben, je vragen kan stellen aan iemand als je niet begrijpt wat diegene bedoelt en dat je soms een andere mening kan hebben en je dan samen een besluit moet nemen over iets. De kinderen hebben presentaties gegeven, sommigen speelden een situatie uit in een mini toneelstukje. Een aantal groepjes had een poster gemaakt.
Alle ouders waren uitgenodigd om woensdag 25 januari te komen kijken naar onze afsluiting en wat waren er een hoop ouders!
De eerste ronde was best een beetje spannend voor de kinderen, maar al snel daarna was het ijs gebroken en ging het hartstikke goed. Trots op groep 3!
Vreedzame school blok 4 - We hebben hart voor elkaar
In blok 4 staan de gevoelens centraal. Dit blok heet hart voor elkaar hebben. Hierbij gaan we vooral in op het oplossen van conflicten. We vertellen over gevoelens, deze gaan we ook erkennen en accepteren. In iedere groep gaan we hier met de vreedzame school lessen een beetje anders mee om.
Zo zullen de kleuters als eerst de 4 belangrijkste gevoelens (blij, bang, verdrietig en boos) gaan omschrijven, benoemen, maar ook laten zien aan elkaar. Hierna kunnen de kinderen aan elkaar vertellen hoe ze zich voelen. De ander zou dit ook kunnen zien door te kijken naar de houding of gezichtsuitdrukking van de ander.
In groep 3 en 4 zullen de kinderen meer bezig gaan zijn met het benoemen van hun gevoelens. Hierbij kijken ze naar de verschillende petten die je op kan zetten tijdens een conflict. Een bange reactie zal bijvoorbeeld passen zijn bij de gele pet. Ook gaan we in tijdens de lessen in op de oorzaak van dat gevoel. Waardoor komt het precies dat je nu boos, blij, bang of verdrietig bent. Als je boos bent kies er dan voor om even af te koelen.
Groep 5 en 6 zullen de kinderen gevoelens kunnen herkennen in een aantal verhaaltjes die voorgelezen zullen worden. Verder gaan de lessen in deze groepen in op situaties die ook op school kunnen gebeuren. Wat doe je bijvoorbeeld als je ziet dat iemand wordt buitengesloten. Wat helpt iemand juist als hij/zij boos is en wat juist helemaal niet.
In de groepen 7 en 8 breiden ze de gevoelens uit door hier een woordweb van te maken en zullen tijdens de lessen verschillende situaties van over de hele wereld worden besproken. Het zal gaan over de relaties die je met elkaar kan hebben. Groep 7 zal hierbij vooral kijken naar pesten en buitensluiten. Groep 8 zal het gaan hebben over het gevoel bij verliefd zijn.
NATUUR
Groep 4 op de Gouwe Plek
Wij zijn naar de Gouwe Plek gegaan en hier heeft groep 4 verschillende dingen gedaan. We hebben onderdelen voor een bijenhotel gemaakt. Dit hebben de kinderen gedaan door gaatjes te boren in stukken hout. Verder is de temperatuur gemeten, we kwamen erachter dat het dieper in de grond warmer is. De warmste plek was de broedhoop van de ringslangen daar was het wel 15 graden. Verder hebben we gemeten hoe diep en hoe lang de poel is.
IN DE BUURT
Jouw Sportpas
In de bijlage treft u de flyer voor de JSP aan. Het betreft een flyer voor kennismakingslessen van sportverenigingen in Landsmeer. Ouders kunnen hun kinderen via de website Noord-Actief aanmelden. 2023-_voorjaar_A5_JouwSportPas.pdf
Zwemschool Neptunus
Zeillessen in Landsmeer
Poster_WSV_de_Breek.pdf
Opvoedspreekuur Landsmeer
Poster_opvoedspreekuur_Landsmeer_A4.pdf
Boerderij Zorgvrij
lesprogramma_voorjaar_2023.pdf
TOT SLOT
Wenst Team Augustinus kinderen en ouders een fijne voorjaarsvakantie!